Principal Prólogo O Método Historia O Pito Galego Obradoiro Dixitación Mantemento Respiración Estiramentos O Son Afinación Articulación I Técnica I Técnica II Técnica III Técnica IV Arpexos Articulación II Técnica de Gaita Repertorio Tradicional Bibliografía Ligazóns Agradecementos Contacto
| |
Pito Galego
Moisés Quintas Suárez
Respiración
A respiración é vida.
Témola tan automatizada que, aínda sendo tan vital, non nos percatamos
de que respiramos e, moito menos, de que xeito o facemos.
Cando respiramos dun modo máis natural e mellor, é
cando estamos tumbados en posición horizontal ollando cara arriba.
Se nos fixamos nos bebés, cando respiran inflan e
desinflan a barriga.
Desde que nacemos até que empezamos a camiñar facemos
unha respiración diafragmática, logo coa postura erguida respiramos en
xeral de xeito incorrecto, collendo aire soamente na parte superior dos
pulmóns. Seica é o prezo da evolución humana por deixar de andar a catro
patas.
Se nos percatamos, erguemos os ombros cando estamos a
tomar aire; pois iso é un erro e vén a xustificar o dito anteriormente.
Hai estudos que din que unha mala respiración pode
rematar en enfermidades como o estrés ou en hábitos pouco beneficiosos
como o tabaco, co que seica se trata de compensar esa insatisfacción que
deixa unha deficiente respiración.
O que si é certo é que unha inspiración profunda deixa
a un novo, tranquilo e relaxado.
Unha respiración profunda consiste en empezar a coller
aire na parte inferior dos pulmóns, enchendo ben a barriga e logo o resto
dos pulmóns.
A partir de aquí, debemos encher o noso fol pensando
sempre en facelo da parte inferior á superior. Como se botaramos auga nun
vaso, ollando como pouco a pouco se enche.
Se collemos aire na parte superior dos pulmóns, logo
non podemos encher a inferior. Deste xeito contamos coa metade de aire á
hora de tocar un instrumento de vento.
Tranquilos, porque isto ten arranxo.
Imaxina que o tórax está dividido en dous
compartimentos diferentes, un superior e outro inferior, e que podes
coller o aire indistintamente en cada un por separado, ou ben nos dous.
Tamén vas imaxinar un problema; se enches primeiro o
compartimento superior, logo non podes encher o inferior, é dicir, para
ter os dous cheos ao mesmo tempo debes comezar por encher o inferior "a
tope" e logo pasarte ao superior.
Pois dito isto, imos facer o
primeiro exercicio:
• Comezamos polo máis sinxelo que é encher o "compartimento
superior". De pé, collemos o aire pola boca. Podemos erguer os
ombros. É máis, debémolos erguer xa que estamos collendo aire na
parte superior. Ollo! Só no compartimento superior e sen inflar a
barriga.
- Que tal?
Repetímolo varias veces antes de pasar ao
segundo exercicio:
• Imos encher agora só o compartimento inferior. De pé, collemos
aire lentamente pensando en mandalo á parte inferior da barriga.
Facemos que medre e infle coma un fol. Ollo! Agora nada de erguer os
ombros.
É incrible a cantidade de aire que colle, verdade?
Semella que infla un cara adiante, cara atrás, cara aos lados, e en
realidade, é así.
Coida que non chegue nada de aire ao compartimento
superior. Pecha ben a chave. Si, a chave, como se tiveras unha válvula que
deixa entrar o aire e non o deixa saír. Como o zapón, a gomiña que ten o
soprete da gaita!
Deixa saír o aire relaxando a barriga.
- Que tal o compartimento inferior?
Repetimos o exercicio varias veces (descansando entre
cada unha) até que teñamos ben controlado o "compartimento inferior" que é
co que traballamos o diafragma, un músculo que se atopa debaixo dos
pulmóns e ao que vés de darlle utilidade.
- Controlado?
Pois imos complicalo un pouco máis no
terceiro exercicio:
• Neste exercicio imos xuntar os dous compartimentos, mais,
lembras por cal debemos empezar a coller aire... ?
Pois si, polo inferior, por abaixo.
Seguimos de pé, collemos aire pola boca e mandámolo ao
compartimento inferior, á barriga, que vai inflando cada vez máis.
Pensamos en mandalo ben abaixo sen erguer os ombros. Debemos notar que xa
non colle máis aire.
Unha vez cheo abrimos a válvula e… veña, a encher o
compartimento de enriba. Agora si que cando o teñamos case cheo vanse
erguer un pouco os ombros.
Aguantamos uns segundos así cheiños e deixamos saír o
aire, desinflándonos pouco a pouco.
- Que tal cos dous compartimentos? Atopaches diferenzas
entre eles?
- Agardo que si.
Non é aconsellable facer os exercicios moi seguidos,
pois co exceso de osixenación poden producirse mareos.
Este exercicio axuda a tomar conciencia da respiración
e a empregala ben. Non é específico para músicos de instrumentos de vento.
Non imos respirar deste xeito tan "complexo"
normalmente, mais unha vez que somos conscientes de como respiramos e de
como deberiamos respirar, de onde collemos o aire e de onde o deberamos
coller, polo menos, débenos facer reflexionar.
Temos que pensar nunha respiración normal, mais
collendo o aire na parte inferior dos pulmóns, cavilando na barriga: así,
ao encher de abaixo cara arriba empregamos a totalidade dos pulmóns e
facemos unha
respiración diafragmática.
Até o de agora, soamente lle demos importancia a como
coller o aire nos pulmóns; mais para tocar, tamén é moi importante como
expulsalo, xa que é cando producimos o son no instrumento.
Pois imos logo ollar como expulsar o aire "con xeito".
De pouco serve coller moito e ben, se logo o malgastamos.
Este exercicio é para aprender a expulsalo cunha
presión e velocidade equilibrada, pois isto vai ser de moita importancia á
hora de afinar ben e facer fraseos longos.
Só vai cambiar co exercicio anterior o momento de
expulsar o aire, mais é unha dificultade máis a engadir e debemos ter moi
seguros os pasos anteriores, xa que neste exercicio concéntranse todas as
dificultades.
- Seguro que queres seguir?
Imos logo co máis difícil e importante; o
cuarto exercicio:
• De pé, inspiramos pola boca enchendo o compartimento inferior e
logo o superior, coma sempre. Chegado este momento imos expulsar o
aire suavemente sen deixar que se nos desinfle a barriga e mantendo
a presión nela até o remate.
- Como foi?
Se o conseguimos facer ben, é como se tiveramos unha
reserva de aire na barriga que non se esgota nunca.
Repetímolo varias veces variando a presión e a
velocidade do aire, pero endexamais a presión na barriga. Esta debémola
manter sempre, tamén entre as respiracións.
Unha vez que teñamos isto automatizado, intentamos
facer o exercicio sen pensar:
nunha inspiración tan profunda
en dúas fases
en dous compartimentos
En resumo, será unha inspiración do máis normal,
natural e coidando en mandar o aire á barriga (á parte inferior dos
pulmóns onde actúa o diafragma) e logo soltalo coa presión e velocidade
que queiramos, mantendo sempre, sempre, a presión na... (diafragma).
Tanto cando inspires como cando expires, debes
presionar botando a barriga cara a fóra.
A cantidade de aire que imos inspirar dependerá sempre
do fraseo, do número de notas que teñamos que dar sen poder respirar.
A presión e velocidade do aire no momento de expulsalo
dependerá da intensidade, da altura, do timbre e da duración das notas.
Agora tenta por en práctica a teoría. Colle o pito e
fai exercicios con notas longas sen esquecer:
O diafragma
A afinación
Moitas veces en pasaxes rápidas, temos que coller o
máximo de aire no menor tempo posible.
Practicamos estas respiracións rápidas pensando sempre
no mesmo:
Coller o aire abaixo
Presión na barriga tanto ao expulsalo como nas inspiracións
sucesivas
Todos desexamos resultados inmediatos pero tamén
sabemos que non é doado; cómpre interiorizar e reposar os conceptos.
Logo, unha vez asimilados, todo semella moi sinxelo.
Controlando estes exercicios imos notar moita mellora na afinación e
sobrará aire para repartir cos amigos.
|
|
|