Principal Prólogo O Método Historia O Pito Galego Obradoiro Dixitación Mantemento Respiración Estiramentos O Son Afinación Articulación I Técnica I Técnica II Técnica III Técnica IV Arpexos Articulación II Técnica de Gaita Repertorio Tradicional Bibliografía Ligazóns Agradecementos Contacto
| |
Pito Galego
Moisés Quintas Suárez
O Pito Galego
Considero interesante comezar esta sección definindo a
palabra pito. A continuación detállase unha relación de diccionarios
ordeados cronoloxicamente, onde se recolle dita palabra:
Dicionario etimolóxico de Sebastián de Covarrubias (1611) indica que pito é
"o asubío dun neno".
Dicionario de autoridades (publicado
entre 1726 e 1739):
"frauta pequena como un asubío cun son agudo",
e tamén
"certo xénero de frautiña ou vaso de barro que botándolle auga e
soprando polo bico ou extremo, fai un son ou voz que imita o canto
ou rechouchío dos paxaros".
Dicionario Galego de Juan Cuveiro Piñol (1876):
"Peza de barro con buratos, para que botándolle auga e
soprándolle, imite os rechouchíos dun paxaro".
Dicionario galego-castelán Marcial Valladares Núñez (1884):
"Especie de asubío". Engade a cantiga
seguinte:
Teño unha galiña chòca
e ham’a de come-l-o cuco.
Pèga tres vòltas n’o aire.
Tòcall’o pito, Farruco.
Vocabulario popular castelán-galego de X. Filgueira Valverde e
VVAA (1926):
"Asubío".
Dicionario etimolóxico de Joan Corominas (1954):
"Onomatopea de asubío. En ocasións, chámase así á embocadura dun
instrumento".
Dicionario enciclopédico galego-castelán de Eladio Rodríguez
González (1958-1962):
"Frauta pequena que forma un son agudo. Especie de asubío,
instrumento que serve para asubiar".
Dicionario galego-castelán de X. L. Franco Grande (1972):
"Frauta pequena que forma un son agudo".
Dicionario da Real Academia Española (1992):
"instrumento pequeno que produce un son agudo cando se sopra nel,
asubío". Tamén o define como
"unha vasilla pequena de barro, que produce un son semellante ao
rechouchío dos paxaros cando, chea de auga até certa altura, se
sopra polo bico".
Dicionario da Real Academia Galega (1997):
"Instrumento que serve para asubiar. SIN. asubío, chifre".
Así pois, soamente se lle chama frauta no
Dicionario de autoridades, no de Eladio
Rodríguez e no de X. L. Franco. Hoxe popularmente, tanto en Galicia coma
no resto do Estado español, referímonos ao pito como frauta, aínda que
difira na forma, no número de buratos e na execución.
O
pito
galego, como todas as frautas, foi un
instrumento de pasatempo, feito fundamentalmente por pastores, cun número
variable de buratos e, posiblemente, para axudar a pasar as longas horas
de soidade. Mais pouco a pouco, foi acadando unha perfección que lle
confire dúas oitavas cromáticas, ideal para tocar el só, acompañando á
voz, con percusión, zanfonas, requintas ou con gaitas.
Ten características similares á frauta de bico, mais cunha diferenza
que radica na dixitación, que é moi similar á da gaita.
Esta diferenza é a que o converte nun instrumento
especial, xa que a técnica e a articulación da frauta mestúrase coa
dixitación da gaita, podendo empregarse tamén picados e ornamentos de
dedos propios dela.
Unha das funcións do pito era e segue a ser a dun instrumento de estudo
previo á gaita ou para exercitarse sen o volume ou a aparatosidade de
transporte desta.
Antigamente fabricado con corno de cabra, cana ou sabugueiro por
pastores, nenos e afeccionados para iniciarse na música e,
actualmente, con buxo, granadillo, cocobolo e outras madeiras nobres,
por construtores profesionais.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pito pastoril galego de cana |
|
|
|
Pode que noutro tempo a súa forma fose ben distinta a como
hoxe se coñece:
"... y que la flauta travesera, o de forma alemana, en sus
distintos tamaños, de ordinaria, tercerola y flautín, vino a sustituir al pito
de boquilla biselada y de cuatro agujeros que, quintando daban más de una
octava..." Cancioneiro
Castrosampedro, pax. 203.
Aquí, fálase dun pito de "catro" buratos, cando actualmente o
máis elaborado ten oito.
Xabier Groba no seu traballo "Casto
Sampedro e a Música do Cantigueiro Galego de Tradición Oral" Vol. II,
recolle dos seus escritos musicais, referíndose á Xota e ao Fandango: "La primera fue más general como baile, como tocata y como
canto. Gaitas, Zanfonas, violines, clarinetes, Flautas y Flautines y aún el
sencillo y campestre Pito de boquilla biselada la tocaban…"
Tamén Frei Martín Sarmiento na súa
colección lexicográfica (1746-1770) comenta:
"…el castellano tomó de flo la voz flato y flauta, y el
gallego de flauta dice flauta y flauteira que no creo se usa sino que se usó. Es
la razón por que mudando la FL o FR en CH y el AU en OU formó la voz chouteira
que significa la copla y tono que se canta a la flauta o silbato en las romerías
o en los molinos".
Cando F. M. Sarmiento se refire á "flauta", non sabemos se é
de bico ou traveseira. E o "silbato" é posible que se trate dun pito, mais
tampouco sabemos as súas características.
Tanto no referente á calidade do son como ao número de
buratos nos pitos de cana, o máis seguro é que variase dependendo do coñecemento
e das necesidades de quen os fixese, que o máis probable é que fose un
afeccionado á musica.
Deste xeito comenta na súa web Pepe Temprano a súa lembranza de neno:
"...E andábache así con outros rapaces. Despois xa a medio
día viñan as rosquilleiras, cas rosquillas, e con unhas frautas de canaveira,
con tres buratos, catro buratos, cinco buratos... e cando ía cos meus pais e...
quero unha frauta, che compraban aquela frauta, que solo facía pipipi, e na mais,
a ver si nos entendemos... non había outra cousa. Era a música dos rapaces, de
feito custaba dous patacos".
www.pepetemprano.es
Até nós chegaron construídos en madeira de buxo os tres
seguintes pitos, de artesán descoñecido e de seis buratos frontais, que
pertenceron ao pai de Pepe Temprano e el lembra xa dende neno. Os herdeiros da
famosa tenda de musica Canuto Berea, situada na Coruña e que pechou no ano 1987,
comentáronlle a Pepe que moitos pitos viñan de Francia, e aquí había un artesán
da zona de Cariño que os copiaba para vender eles.
Tanto en madeira como en metal, tipo tin whistle irlandés, era común tamén
poder mercalos nas feiras. Seguramente algúns eran de importación e empregáronse
substituíndo os pitos galegos. |
1º Pito
Artesán descoñecido
Interior con furado lixeiramente cónico, co calibre máis
ancho cara ao bisel
Tonalidade: G5 (A= 440 Hz)
Madeira de buxo dunha soa peza con anelado en metal na
parte inferior
Lonxitude: 22,5 cm
Seis buratos frontais
Propiedade
de Pepe Temprano
|
|
|
2º Pito
Artesán descoñecido
Interior con furado lixeiramente cónico, co calibre máis
ancho cara ao bisel
Tonalidade: F#5 (A= 440 Hz)
Madeira de buxo dunha soa peza
Lonxitude: 23,8 cm
Seis buratos frontais
Propiedade de Pepe Temprano
As características dos pitos 1 e 2 indican que están construídos polo mesmo
artesán. A súa morfoloxía é idéntica e só cambia o tamaño e o anelado inferior
no pito 1, aínda que posiblemente o pito 2 tamén o tivera e se perdese co tempo.
|
|
|
3º Pito
Artesán descoñecido
Interior con furado lixeiramente cónico, co calibre máis
ancho cara ao bisel
Tonalidade: C#5 (A= 440 Hz).
Madeira de buxo en dúas seccións con anelado en corno na
parte inferior
Embocadura: 9,4 cm
Cana: 23,8 cm
Espigo: 3,2 cm
Lonxitude total: 30 cm
Seis buratos frontais
Propiedade de Pepe Temprano
|
|
|
|
|
|
|
Tal como coñecemos hoxe o pito estivo a piques de
desaparecer. Paulino Pérez, artesán de Lugo, e Basilio Carril, de
Santiago, foron os últimos construtores coñecidos que os fabricaron e en
tonalidade de mi.
Na colección de Instrumentos Musicais da Deputación de Lugo -Centrad-
consérvanse varios pitos fabricados por Paulino Pérez e segundo conta o
seu neto Luciano Pérez, actual director do citado museo, o seu avó
chamáballes "freixolet". Este nome pode ser unha galeguización do "flageolet"
debido ao parecido que ten con este instrumento, quizais porque Paulino
quixo darlle aos seus pitos unha estética similar.
Aínda que hai pequenas variacións entre eles, as
características do pito de Paulino Pérez son:
• Interior con furado lixeiramente cónico, co calibre máis ancho cara ao
bisel.
• Está formado por dúas pezas:
Boquilla con bisel, onde se produce o son cunha prolongación a xeito
de ornamentación. A boquilla na súa totalidade mide 12 cm.
Cana con sete buratos frontais
que remata nun espigo de 16 mm na parte superior que encaixa na
boquilla. A cana mide 22 cm e remata na parte inferior cun anelado en
corno. Non presenta burato posterior ou portador para o polgar da man
esquerda, excepto o pito do centro da imaxe.
• O pito ten un tamaño total de 34 cm.
• Aínda que posiblemente haxa máis en mans de particulares, actualmente
temos constancia de tres pitos, un no museo da Centrad (esquerda foto ) en
Lugo e dous propiedade do seu neto Luciano. Están construídos en buxo na
cana e corno na boquilla, pau santo na cana e corno na boquilla.
• Os tres están en tonalidade de E5 (A= 430 Hz). O sétimo burato fai unha
subtónica en D e non unha sensible coma os pitos de Basilio ou Corral.
• A extensión musical do pito é de dúas oitavas.
•
A súa dixitación é semellante á da
gaita, de feito estes pitos empregábanos para a aprendizaxe da gaita os
nenos do colexio Fingoi en Lugo na década dos 60.
|
|
|
|
|
|
|
|
Pitos en
tonalidade de mi construídos en corno, buxo e pau santo polo artesán
Paulino Pérez en Lugo, 1960. |
|
|
|
No ano 1971, Hispavox edita Os
Xacobeos "Pitos Gallegos", un disco en vinilo no que
Basilio Carril e Miguel de Santiago interpretan catro temas con dúo de pitos
construídos por Basilio:
|
|
|
Maruxa.
A. Vives. Muiñeira
O pote.
M. de Santiago. Muiñeira
Vindo do faro.
Popular. Foliada
Faragulliñas.
B. Carril. Muiñeira
Portada do E.P. "Pitos Gallegos"
Hispavox 1971.
|
|
|
De Basilio Carril consérvanse varios exemplares. O da esquerda da imaxe está no
Museo do Pobo Galego e os outros dous son propiedade do gaiteiro Pepe Temprano.
Engadir que a talla do pito central non foi feita por Basilio, senón por un
amigo do propietario.
Xosé Domingos Fuciños no Audiovisual feito e editado por Xosé Bocixa en
homenaxe a Basilio Carril, comenta que xa o pai de B. Carril facía pitos e
gaitas, e que eprendeu dun artesán chamado O Carragoto.
Aínda que tamén hai diferenzas entre eles, especialmente na
lonxitude, as características xerais dos pitos de Basilio Carril son (medidas
tomadas do pito central):
Interior con furado lixeiramente cónico, co calibre máis ancho cara ao
bisel.
Tonalidade: E5 (A= 440 Hz). Sensible D# no 7º burato
Madeira de buxo en dúas seccións
Embocadura: 10 cm
Cana: 21,9 cm
Espigo: 2,2 cm
Lonxitude total: 29,7 cm
Sete buratos frontais e un posterior
|
|
|
|
|
Seguindo un modelo de
Basilio Carril, Antón Corral retomou a súa construción no ano 1979 cunha
innovación: a tonalidade de re, ideal para acompañar outros instrumentos como a
zanfona, requinta ou gaita. Como mostra, temos o LP
Intrumentos
Musicais Populares Galegos do Grupo
Didáctico-Musical do Obradoiro-Escola de Gaitas e Zanfonas da Universidade
Popular do Concello de Vigo, dirixido por Antón Corral e editado por Sonifolk no
ano 1990, onde se pode escoitar a gravación do pito tanto en solitario como en
conxunto cos instrumentos anteriormente citados.
|
|
|
Portada do LP Instrumentos Musicais Populares Galegos. Sonifolk
1990. |
|
|
|
|
|
Outra gravación con pito en re construído por A. Corral
con madeira de granadillo, podemos escoitala no libro-CD
Guía
Didáctica de Instrumentos Galegos, editado por
Ouvirmos no 2011, do autor deste mesmo traballo, Moisés Quintas. Actualmente
este traballo está dispoñible na web:
http://www.instrumentosgalegos.gal
|
|
|
Portada do libro CD. “Guía Didáctica de
Instrumentos Galegos” Ouvirmos 2011. |
|
|
Ademais, A. Corral no seu labor docente, fixo de transmisor
deses coñecementos aos seus alumnos, que hoxe seguen a fabricalos. Así, o
artesán Miguel Mosquera, discípulo de Corral, aumentou a tonalidade a sol
(contralto), a do e sib (soprano) e recentemente la (sopranino) e re (tenor),
ampliando así as súas posibilidades interpretativas.
Tamén outros artesáns entre os que cómpre destacar a Carlos
Corral, Xaime Rivas, Benito Queimaliños, Manuel Brañas, Prieto, Mouriño,
Reberete e Pablo Carpintero os fabrican en distintas tonalidades.
Deste xeito, da man destes e doutros construtores de instrumentos, o pito
galego atópase nun proceso de evolución constante, tanto na estética, mesturando
distintas madeiras e anelados, como no timbre ou aumentando a súa familia cara a
modelos máis graves.
|
|
As características do pito en re, prototipo de Antón Corral,
e que posteriormente serviría de modelo para os seus alumnos, son:
-
Interior con furado lixeiramente cónico, co
calibre máis ancho cara ao bisel.
-
Está formado por dúas pezas:
-
Boquilla con bisel, onde se produce o son. Mide uns 11 cm.
-
Cana con sete buratos frontais, un ou dous deles pode ser
dobre (os das notas re e mi graves), e outro na parte dorsal para o polgar
da man esquerda. Remata nun espigo de 2 cm na parte superior que encaixa
na boquilla. Mide uns 23 cm.
Ten un tamaño total de 32 cm, que pode variar en función da tonalidade.
Fabrícase tradicionalmente en buxo, aínda que agora se están a empregar
outras madeiras de importación como o granadillo.
A extensión musical do pito é de aproximadamente dúas oitavas cromáticas,
o que permite tocar en calquera tonalidade, aínda que as máis empregadas sexan
re, sol e do.
A súa dixitación é semellante á da gaita, polo que tamén se emprega para a
aprendizaxe desta; de feito, gran parte dos vellos gaiteiros aprenderon neles,
fabricados en cana ou sabugueiro, antes de poder mercar unha gaita.
Pito construído en buxo por
Antón Corral en tonalidade de re no ano 1979.
|
|
|
|
|
Pitos en
tonalidade de sol, sib, do e re, buxo anelado en granadillo feitos
polo artesán Miguel Mosquera.
Audio do Pito contralto en sol. |
|
|
|
|
|
A finais do ano 2015 publícanse dous novos traballos relacionados con este
instrumento que veñen a reivindicar o seu lugar na música galega. Son:
- O libro "Pito Galego, Método Práctico"
de Moisés Quintas editado por Ouvirmos, que é a edición en papel de todo o
contido desta páxina web.
Portada do libro
“Pito Galego, Método Práctico” Ouvirmos 2015. |
|
|
|
|
|
- O disco "Pito Galego" de Efraím Díaz
editado por Inquedanzas Sonoras, no
que a través de 19 pezas con pitos en
distintas tonalidades, explora todos os seus recursos, tanto en solitario como
acompañado doutros instrumentos como zanfonas, gaitas, arpas, violíns ou
guitarras.
Destacar que
neste disco aparece a primeira gravación con pito tenor constrído polo artesán
Miguel Mosquera que se pode escoitar nesta ligazón. |
|
|
Portada
do CD. “Pito Galego” Inquedanzas Sonoras 2015.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|