Cando se fala de cultura dos pobos é ben trillado dicir
que o coidado da mesma fai que esta se dignifique e xa que logo perdure.
Mais, aínda que sexa algo manido, é fundamental telo en conta e poñelo en
práctica, e se nos referimos á nosa cultura galega, mesmo cobra máis
sentido.
Os séculos escuros e os anos negros do século XX
inflixiron tal dano na concepción da propia cultura entre os galegos, que
foron quen de apartala e de facer que se adoptase a foránea como modelo a
seguir. Esa concepción non é algo que ficara encallado xa no pasado, non,
continuamos a sentilo en cada recuncho dos nosos lugares.
A cultura galega, un gran concepto que contén toda a
bagaxe que portamos, identifícanos como persoas, asina o noso xeito de
ser, sitúanos nun espazo cunha senlleira xeografía, adhírenos a unhas
tradicións, sinálanos coas pegadas da nosa historia, perfila o noso
carácter. E con todos eses trazos dános unha lingua e unha música propias.
Por iso é tan relevante o feito de dignificar os nosos recursos,
establecendo unha metodoloxía que axude a entender e a pór en valor esa
sabedoría popular que rebule na fraseoloxía e paremioloxía que os
estudosos de campo se esforzaron en recoller e grafar en textos, nos
gravados históricos dos documentos perdidos, nas músicas lembradas e
transmitidas de xeito oral. Son as nosas músicas, coma pinceladas de cores
luminosas, que conforman un infinito universo macrocromático de sons,
procedentes da creatividade dos tanxedores e dos instrumentos que as fan
posibles.
Nesta liña, resulta de suma importancia a elaboración
deste método sobre o pito galego, xa que contribúe a mostrar as súas
posibilidades, mais sobre todo, pon de relevo a súa dignificación como
instrumento universal pouco recoñecido entre nós. E, do mesmo xeito que é
importante para a lingua a existencia dunha norma escrita, tamén o é para
a música. Por iso, os seus estudosos, músicos ou artesáns, deben deitar a
pegada histórica dos instrumentos en métodos coma este, ademais de
describir o miolo interior e a súa máis eficaz técnica, de maneira que
transmitan aos máis novos a sensibilidade cara aos nosos propios, aqueles
que proporcionaron melodías no devir da nosa tradición. E o feito de
verter unhas normas e achegas escritas que prevalezan no tempo e sirvan de
guía ás vindeiras xeracións, coadxuvará á súa supervivencia, e xa que logo
á utilización técnica e normalizada dos nosos instrumentos.
O son do pito, adozaría as longas xeiras no campo, as
romarías dos pobos, ou harmonizaría as xuntanzas nun torreiro de domingo,
desde xa nin hai lembranza. Os trobadores, aló na Idade Media, entoarían
as cantigas de amigo ou as de amor co seu son de fondo e logo, el mesmo,
ou un sucesor seu, chegaría aos nosos días baixo o xugo pexorativo que
leva imbuído o tradicional popular galego.
Desde os artesáns dos anos setenta, entre os que eu me
atopo, ou mesmo algún anterior, cando se comezou a recuperar e a difundir,
mesmo a abrirlle novas posibilidades de coordinación con outros
instrumentos populares ou doutro tipo, desde o esforzo e dedicación por
mostrar e aprenderlles aos máis novos a súa importancia e a súa
versatilidade musical, chega este método didáctico de Moisés Quintas,
escrito con fluidez e achegado á sensibilidade do amor polo noso, cun
obxectivo claro, en canto á contribución e asentamento da base do ensino
da traxectoria histórica evolutiva e da técnica do pito galego.
Antón Corral